Сухожилия под лупа. Тендинит / Тендиноза

Опорно-двигателният апарат се състои от кости, стави и мускули. Мускулите се закрепят за костите чрез сухожилия, разположени в двата края на мускулното тяло. По своята същност те представляват мрежесто-фиброзна обвивка изградена от снопчета колаген, сетивни нервни влакна и кръвоносни съдове, обвити в тънка рехава съединителна тъкан. Някои са покрити от двуслойна съединителна тъкан, изпълнена с течност, която улеснява плъзгаемостта им. За разлика от мускулите, те не притежават свойствата: възбудимост и съкратимост, но са еластични и разтегливи. В същото време издържат големи натоварвания благодарение на анатомичната си структура. Еластичността си дължат на наличието на колаген и еластин, а издръжливостта си към натоварвания дължат на посоката и разпределението на колагеновите фибри. Сухожилията обикновенно са разположени в близост до стави, където наличието на бурса и синовиална течност ги предпазва от триене и повреда като тендинит или тендиноза.

Тендинит

Сухожилията могат да бъдат увредени от прекомерни разтягания, предизвикани от резки мускулни контракции или външни силови натоварвания. В тази група спада микротравматизма под формата на монотонни и еднообразни движения. Системни заболявания като захарен диабет се явяват рисков фактор. А носене на неправилна екипировка, неподходящ избор на тежести и други грешки в тренировъчната програма могат да развият остра възпалителна реакция – тендинит. Най-често се възпаляват сухожилията в областта на рамото, лакътя, китката, коляното и петата, където възниква тендинит на отделни сухожилия. Клиничната картина протича с типичните за възпалителен процес болка, зачервяване, оток и затопляне. Обикновено в острата фаза болковата симптоматика се влошава сутрин и през нощта. Характерна е лесна уморяемост на засегнатата част с последваща активация на симптомите, особено в случай, където тендинита хронифицира. Възпалението и сиптомите отшумяват напълно до няколко седмици, в зависимост от степента на увреда. На пациентите се препоръчва лед, почивки и прием на противовъзпалителни средства, с последвана физиотерапия и рехабилитация.

Тендиноза

Тендинозата засяга най-често сухожилия,разположени около големите стави. По своята същност тя е свързана с дегенеративни промени в сухожилията, променяща абнормално тяхната структура и водеща до функционални промени по отношение на еластичността и възможностите на натоварване на засегнатата област. Тендинозата протича без възпалителна реакция, но е налице повишена чувствителност и болезненост, особено при физическа активност. Въпреки, че натоварването играе роля в патологията не са за подценяване следните фактори: пол, възраст, гени, структура на тялото и начина на живот. Водещо при тази патология е болковата симптоматика и промяната в структурата на сухожилието, което го прави по-уязвимо. Увредите могат да бъдат по средата на сухожилната част,на мускулно-сухожилния преход или на инерцията. Често се засяга лакътя,коляното,раменната и тазобедрената става. Процесът на лечение е изключително ориентиран към физио и кинезитерапия, още при първите симптоми, поради липса на възпалителен процес. Лечението може да продължи до няколко месеца, а централно място в него заема адекватното постепенно натоварване.

тендиноза на крака

Съвети за превенция и лечение на тендинит

  • При възможност избягвайте еднообразни,монотонни движения. Те са основен фактор за възникване на микротравматизъм.
  • Оптимизирайте тренировъчния процес с адекватно съотношение между натоварване и почивка
  • Спазвайте принципа на постепенност на натоварването и не пропускайте загрявката
  • Правете лек стречинг, без да внасяте излишен стрес в ставите. Ще го постигнете лесно, ако уважавате лимита на тялото си. Стречинга помага за увеличаване дължината на мускулите, което намалява стреса върху сухожилията непосредствано след мускулна контракция.
  • Тренировъчният процес не трябва да носи болка, а чувство на приятно раздвижване в ставите и тонизиране на мускулите. Ако Вашите усещания са различни,преразгледайте техниката си.
  • Работете в посока на доброто алиниране на тялото си. Това предотвратява възникването на мускулен-дисбаланс
  • Поддържайте се добре хидратирани. Осигурете прием на свежи плодове и зеленчуци, богати на микро и макро нутриенти.

Как да натоварим правилно?

След кратка почивка за редуциране на отока и възпалението, характерни за острата фаза трябва се стартира програма с постепенно натоварване. То играе ключова роля за възможността на засегнатото и по-уязвимо сухожилие да поема натоварвания. Това би подобрило функцията не просто на сухожилието само по себе си, но и на засегната става и би туширало дългосрочно болковата симптоматика. Правилно изградената възстановителна програма съдържа:

  • концентрични упражнения
  • изометрични упражнения
  • ексцентрични упражнения
  • плиометрични упражнения
  • специфична подготовка при спортисти

За повече информация и лечение, ние от Физио Би Актив оставаме на Ваше разположение.

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Абонирайте се!

Ако намирате статиите ми за интересни и полезни можете да се абонирате и да получавате седмичен бюлетин!