Диастаза на коремните мускули

Бремеността е период свързан с много промени, които подлагат на изпитание женския организъм. Третият триместър се характеризира със съществени изменения в женската физика, поради нарастване теглото на плода, от една страна, и подготовката на организма за процеса на раждане, от друга. В този период нарастващата матка разтяга коремните мускули, като постепенно ги раздалечава на лява и дясна половина. След износване и раждане матката започва да се събира, следвана от коремните мускули, които отново се доближават и образуват единна коремна стена. Понякога обаче, коремните мускули остават нестествено раздалечени, в резултат на отпускане на съединителната тъкан между тях. Процесът е свързан със загуба на тонус и нарушава цялостта на тъканите, изграждащи предната коремна стена. Това състояние се нарича диастазис ректи (диастаза на коремните мускули) и по своята същност представлява раздалечаване на коремните мускули в областта на линея алба повече от 2,3 см.

Причини за възникване

За основна причина за възникване на диастаза на коремните мускули се счита повишеното вътрекоремно налягане. Други предпоставки за възникването му могат да бъдат: слаба тазова мускулатура, нарушена стойка, трудно и нередовно изхождане, лош мускулен тонус, късна или многоплодна бременост. Състоянието не бива да се класифицира като козметичен проблем, тъй като може да доведе до проблеми свързани с тазовото дъно /пролапс, инконтиненция на урина/ или образуване на херния в областта на диастазата.

Диагностика на диастаза

Това можете да направите сами вкъщи. За целта е необходимо да легнете по гръб със свити колене и ходила стъпили на пода. Лявата ръка поставете зад тила. Сега поставете диагностиращата дясна длан върху корема с пръсти разположени върху линея алба. Палпирайте в областта на линея алба, като активирате коремните мускули. За целта повдигате главата си отправяйки брадичката към гърдите. Ако почувствате празнина с размер поне две ширини на пръстите между мускулите, то имате диастаза. Друг показател за диастаза е изпъкване в областта й по време на физическо усилие, изискващо контрахирането на коремните мускули и прибиране на изпъкналата част спонтанно след отпускане на мускулите.

Профилактика и лечение

Профилактиката на ректи диастазис се състои в поддържането на добър мускулен тонус и еластичност на тялото, както и тегло в норма преди забременяване.

Лечението на ректи диастазис се състои от набор от физически упражнения за укрепване на коремната стена, тазовото дъно, корекция на стойката, диафрагмено дишане и изграждане на хранителен режим. Тук е важно да се подчертае, че упражненията трябва да активират коремните мускули без да увеличават вътрекоремното налягане. Упражнения като планк, коремна преса и други увеличават вътрекоремното налягане, задълбочават проблема и трябва да бъдат избягвани. За активация на тазовото дъно Ви съветвам да използвате персонален тренажор, тъй като има обратна връзка и можете да контролирате и тренирате в различни режими, следейки процеса в реално време. Пазарът предлага такива. Тренира се лесно и удобно като се свързва със смартфон. Упражненията за корекция на стойката са важен момент от възстановяването. Проблемът на коремнатата стена не може и не бива да се разглежда изолирано. Той се отразява върху статиката на цялото тяло. Затова е редно да включите поне упражнения за тазова стабилност т.е да активирате глутеалната мускулатура и да релаксирате дълбоките сгъвачи на тазобедрените стави. Изграждането на хранителен режим цели да подпомогне рехавата съединителна тъкан в зоната на диастазата, а също и да елиминира запека и регулира изхожданията с цел превенция на увеличаването на вътрекоремното налягане.

В заключение, справянето с диастаза на коремните мускули не е лесен процес. Изисква професионален поглед и подбор на упражнения, които след консултация с кинезитерапевт спокойно можете да правите вкъщи.

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Абонирайте се!

Ако намирате статиите ми за интересни и полезни можете да се абонирате и да получавате седмичен бюлетин!